Bron: Dagblad de Limburger 13-06-2008

Met een aanleg van een grote spoorterminal voor goederentransport zetten de buurgemeenten Lanaken en Maastricht een stap voorwaarts als toekomstig logistiek centrum. Nieuwe plannen dienen zich aan: vervoer via water.

Als je dan toch begint met in het groot denken, doe het dan ook maar goed. Die mentaliteit vind je momenteel in Lanaken, dat zich in rap tempo ontwikkelt tot een logistiek centrum van Europese proporties. uit een analyse van de Europese Unie kwam België als het ideale land tevoorschijn als het om economische kansen gaat voor transport, opslag en overslag van goederen. Met betere railverbindingen maximaal uit te buiten. Vandaar dat het spoor nu in recordtempo wordt opgeknapt. Met name in Belgisch-Limburg, dat qua ligging in België grote potenties is toegedicht.

Daarnaast loopt nu een studie naar het verbeteren van goederentransport met schepen. De uitkomst staat al min of meer vast: een grote toekomst lonkt. De haven van Antwerpen is qua capaciteit vastgelopen en zoekt naarstig expansiemogelijkheden. Grote bedrijven die in de belangrijkste haven van België hun groei beknot zien, kijken verder het binnenland in naar Luik. Ze hebben hun oog echter ook laten vallen op Lanaken en zijn bereid om filialen te openen op de kades bij het Albertkanaal, waar momenteel de laatste obstakels voor grote containerschepen worden opgeruimd.

"We hebben het dan over zeeschepen die hierheen komen", zegt burgemeester Guido Willen. "Ze zullen er overmorgen niet liggen, maar de mogelijkheden worden onderzocht. Als logistiek knooppunt krijgen we dan weer een geweldige impuls. Bereikbaar via weg, rail en water, met grote oppervlaktes voor opslag en overslag. Die status kan ons heel wat nieuwe banen opleveren." Willen was gistermorgen de voorganger van een typisch Belgisch feestje om te vieren dat het werk aan het nieuwe spoorrangeerterrein prima vordert. Minister Marino Keulen, gedeputeerden, schepenen en tal van andere bestuurders waren uitgenodigd en gekomen.

Hun Nederlandse collega's schitterden door afwezigheid. Met name de absentie van het stadsbestuur van Maastricht was een domper op de vreugde. De stad profiteert volop mee van Belgische investeringen in spoorvervoer en van de aanleg van het enorme rangeerstation van 600 bij 35 meter in het hard van het nieuwe grensoverschrijdende bedrijventerrein 'De Albertknoop'. Door Willen geprezen als een unieke samenwerking tussen de beide Limburgen en Lanaken en Maastricht. 28 miljoen geven de Belgen uit aan de terminal, waar straks containers, bulkproducten en stukgoed via het spoor kunnen lossen en laden. Dan verwacht je op z'n minst de buren op het feestje. Maar waar België op 17 september vorig jaar bij de start van de spoorwerkzaamheden op Maastrichts grondgebied massaal acte de présence gaf, zo massaal lieten hun Nederlandse collega's het gisteren afweten.

Een slechte beurt, omdat rond de spoorterminal in het Europark meer dan honderd hectare ruimte is gereserveerd voor bedrijvigheid: 57 op Lanakens grondgebied, 64 aan Maastrichtse zijde. In 2010 moeten de eerste goederentreinen er komen laden en lossen. Zeshonderd meter lang zullen ze zijn. Dat is 200 meter langer dan de langste trein die in Maastricht kan stoppen. Of Maastricht van plan is de NS te vragen het perron met 200 meter te verlengen, is onduidelijk.

De Belgen wagen intussen alweer een volgende stap: laat nu de zeeschepen maar komen.