Bron: Dagblad de Limburger
MAASTRICHT/LANAKEN – Het Cabergkanaal dat het Albertkanaal in Lanaken en het Julianakanaal in Maastricht met elkaar moet verbinden, komt er zo goed als zeker niet. Het Secretariaat-generaal van de Benelux deed een jaar onderzoek naar het nut van die waterweg van zo'n vier kilometer en gaf gisteren aan de Belgische minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits het advies om het tracé definitief te schrappen.
Als het advies nu wordt gevolgd, kunnen eindelijk de plannen van het grensoverschrijdende industrieterrein Albertknoop uitgevoerd worden. Die plannen werden jarenlang gehinderd door de eventuele komst van het Cabergkanaal. Van het kanaalplan was al sprake in 1863.
De gemeenten Lanaken en Maastricht en de provincies Belgisch- en Nederlands Limburg waren het al jaren eens dat de reserveringsstrook van het Cabergkanaal beter niet gebruikt moest worden. „Maar er waren ook veel externe partijen betrokken omdat het om een grensoverschrijdend kanaal gaat. Het thema sleepte al een tiental jaar aan en daarom hebben wij als neutrale instantie onderzoek uitgevoerd en advies gegeven", zegt Luc Willems, adjunct-secretaris-generaal van Benelux. „Ons advies is om geen Cabergkanaal te leggen omdat het de ontwikkeling van die regio, de Al- bertknoop, grotendeels belemmert. De opbrengsten van het kanaal zouden slechts een tiende van de kosten vormen, omdat in het Cabergkanaal een dure sluis gebouwd moet worden om het hoogtever schil teniet te doen", zegt Willems.
Het Cabergkanaal zou vier kilomete lang worden. Het kanaal zou ervoor zorgen dat schepen 15 km minder moeten varen, goed voor een tijdswinst van ongeveer twee uur. „Die argumenten zijn niet sterk genoeg om het Cabergkanaal toch te bouwen. Dat zien alle partijen nu ook in", zegt Peter Janssens van Benelux. In Luik was er angst dat de schepen niet meer door het centrum van Maastricht zouden mogen varen en dat ze op termijn niet meer onder de bruggen door zouden geraken.