bron: Dagblad de Limburger 18-04-2008

Maastricht - Het talud van de spoorlijn van Maastricht naar Lanaken is de laatste maanden voorzien van muren en houtstapels voor drie beschermde reptielsoorten. Maar nu blijkt ook de das voor te koemn op en rond het spoor, dat weer in gebruik wordt genomen.

Volgend jaar moeten er dagelijks goederentreinen gaan rijden tussen Maastricht en het bedrijventerrein in Smeermaas. ProRail is bezig het talud te verstevigen en het spoor op te knappen. Het bedrijf heeft een ontheffing van de Flora- en Faunawet moeten regelen, omdat in het gebied drie bijzondere reptielen voorkomen: de muurhagedis, de levendbarende hagedis en de hazelworm.

Om de biotoop van de dieren te waarboren, zijn op verschillende plaatsten natuurstenen muren gebouwd en houtstapels aangelegd. De muren van los op elkaar gestapelde stenen zijn vijftig meter lang en bedoeld als opwarmplek voor de muurhagedis.

Voedsel kan het kleine reptiel vinden in struiken en andere begroeiing langs de spoorlijn. De levendbarende hagedis en hazelworm zullen zich met name thuis voelen in de houtstapels. De dieren ontwaken nu langzaam uit hun winterslaap.

Afgelopen zaterdag zijn de eerste dieren overgezet naar hun nieuwe leefomgeving. Om te voorkomen dat ze terug omhoog kruipen is er een reptielenscherm, de Amfibienguard, langs het spoor geplaatst.

De reptielen weten zich omringd door beschermende planten als wilde marjolein en rapunzelklokje. Maar ze hebben de laatste maanden ook gezelschap gekregen van de das, zo hebben verschillende instanties vastgesteld.

Het door ProRail ingeschakelde buro Taken uit Roermond heeft diverse holen van de beschermde das in het spoortalud geconstateerd. "Het staat onomstotelijk vast dat er dassen zitten. Dat blijkt uit de omvang van de holen, de hoge werpheuvels en de dassensporen vlakbij het akkerland. Maar het lijkt niet op een permanent bewoonde burcht. Het is waarschijnlijk een bijburcht", zegt Ferdinand Fahner van Bureau Taken.

Onderzoek door het bedrijf zal bepalen of de aanwezigheid van de das gevolgen voor de toekomst van het spoor heeft. Fahner verwacht dat ProRail uiteindelijk een nieuwe ontheffing van de Flora- en Faunawet van het Ministerie van Landbouw nodig heeft en ook zal krijgen. "Er vinden wel vaker werkzaamheden plaats aan het spoor waar dassen zitten. Maar naarmate de burcht belangrijker is, zullen de voorwaarden in de ontheffing strenger zijn."

Mark Moonen van stichting Das en Boom is er vooralsnog gerust op dat de dassen geen hinder ondervinden van de werkzaamheden. Hij is positief verrast over de aanwezigheid van de Meles meles (das) in het gebied. "Het hele spoor vanaf de Brusselseweg tot aan de grens is één grote burcht. In alle onderzoeken vanaf 1960 is er nooit sprake geweest van dassen op deze plek. Dat de populatie zich zo verspreidt, is positief. Maar het talud is niet de meest gelukkige plek. Als de burcht hoog in het talud zit, bestaat er kans op instorting", zegt Moonen.

De spoorlijn wordt sinds 1990 niet meer bereden. In het najaar gaat ProRail verder met het opknappen van het spoor. Ook de bruggen, waaronder die met demonumentale torentjees aan de Brusselseweg, worden opgeknapt.